Heb je de hosting van je website bij mij ondergebracht, dan heb je mogelijk ook mailboxen op mijn server.
Een e-mailadres instellen van de bekende diensten zoals Microsoft (Hotmail.com, Outlook.com) en Gmail of internetproviders (KPN, Ziggo etc.) gaat meestal vrijwel automatisch, waarbij je alleen je e-mailadres en wachtwoord hoeft in te vullen. Voor mailboxen via je eigen domeinnaam komt er meestal iets meer bij kijken en dat blijkt ook nog wel eens voor problemen te zorgen. Daarom geef ik hier een uitleg.
POP3/IMAP
Over het algemeen kun je 2 methodes kiezen waarop je een mailbox kunt gebruiken. Met POP3 haal je de e-mail op naar je eigen computer. Dat scheelt natuurlijk ruimte op de server, maar kan wat lastiger zijn, als je het op meerdere apparaten wilt gebruiken. Met IMAP blijft de e-mail op de server staan. Het kost dan ruimte op de server, maar is wel toegankelijk vanaf elk apparaat.
Instellingen
Bij het aanmaken van een account in je favoriete programma of app heb je een aantal gegevens nodig, die je van me hebt gekregen bij het aanmaken van het account. Ik zet ze hier nog even op een rijtje.
Let op: Vervang hieronder “example.nl” door je eigen domeinnaam.
Gebruikersnaam | info@example.nl | |
---|---|---|
Wachtwoord | Het bijbehorende wachtwoord | |
Servertype | IMAP | POP3 |
Inkomende server | mail.example.nl | mail.example.nl |
SSL ingeschakeld | Ja (SSL/TLS) | Ja (SSL/TLS) |
Poort | 993 | 995 |
Uitgaande server | mail.example.nl | |
SSL ingeschakeld | Ja (SSL/TLS) | |
Poort | 465 (alternatief: 587) |
Problemen oplossen
In het voorjaar van 2025 zijn er updates op de server geïnstalleerd, waardoor onbeveiligde verbindingen niet meer worden toegestaan. Die waren al nooit de bedoeling en ook niet zo doorgegeven, maar het werkte nog wel en blijkt in de praktijk door sommige klanten ook zo ingesteld te zijn. Controleer dus de instellingen van het account en pas het aan zoals hierboven beschreven.
Mogelijk heb je te lang met foutieve gegevens verbinding proberen te maken. Neem dan even contact met mij op (Signal of WhatsApp is ook goed) en geef het IP adres door van je verbinding. Deze kun je vinden via https://ip.jkws.nl (kopieer de adressen als tekst, niet als screenshot!). Geef ook aan met welk e-mail adres je problemen hebt (mocht je er meer hebben) en welk programma of app je gebruikt.
Ga naar je Accounts, selecteer het betreffende adres, klik op Herstellen en vervolgens Repareren. Dan zou Outlook automatisch de juiste instellingen moeten pakken.
Ja, dat kan altijd via https:// example.nl /webmail