Sinds begin december 2021 heeft Hostnet het gebruik van 2FA (2-factor authenticatie) verplicht gesteld voor het gebruik van hun controlepaneel Mijn Hostnet. Je krijgt dan bij het inloggen vanaf een nieuw IP adres een mailtje met een code, die je in moet vullen op de website.
Dat werkt natuurlijk prima, wanneer je de enige gebruiker bent van Mijn Hostnet, maar als je iemand hebt die onderhoud doet voor je websites en toegang nodig heeft tot het technische controlepaneel van je hostingpakket, voor bijvoorbeeld het oplossen van storingen, dan moet die partij er ook bij kunnen komen. Die ontvangt echter het mailtje met de verificatiecode niet.
Authenticator app gebruiken
Het is echter wel mogelijk om in te stellen, dat er gebruik gemaakt kan worden van een authenticator app, zoals Google Authenticator. De sleutel hiervoor kun je dan ook delen met de webmaster.
- Log eerst in op Mijn Hostnet via: https://mijn.hostnet.nl/login/
- Ga naar Account – Logingegevens en klik daar op Verificatiecode inschakelen:
- Klik in de instructies op “Lukt dit niet?” om het Account en de Sleutel zichtbaar te maken. Kopieer die informatie om die door te sturen naar je webmaster.
- Zelf kun je vervolgens de QR code scannen met je authenticator app en de code die deze genereert invullen conform de instructies om het te bevestigen en klik op Inschakelen.
- Je krijgt ook een backup code te zien. Deze sla je op een veilige plek op, want die kun je eenmalig gebruiken, wanneer je je telefoon/app niet beschikbaar hebt om een verificatiecode te genereren.
Vragen/opmerkingen?
Deze instructie wordt nog getest en kan dus nog verbeterd worden. Is er iets niet duidelijk of heb je tips om dit proces te verbeteren? Laat het dan weten in de reacties of via mijn Contactformulier.
Geef een reactie