Voor de beveiliging van je WordPress website is Wordfence Security naar mijn idee de beste plugin. Maar soms komt het voor dat je zelf of één van de andere gebruikers op je site geblokkeerd raakt, waardoor er niet meer ingelogd kan worden. Dat is natuurlijk vervelend, maar gelukkig zijn er manieren voor om die blokkade weer te verwijderen.
Wat voor blokkade?
Wanneer iemand te vaak foutief probeert in te loggen op je site of men vraagt te vaak een nieuw wachtwoord aan in korte tijd, dan wordt het IP adres van die gebruiker geblokkeerd om verdere overlast te voorkomen. De duur van de blokkade is in te stellen en zet ik in principe altijd op het maximum van 2 maanden. Probeer je toch nog in te loggen, dan krijg je deze melding te zien:
Wie is er geblokkeerd?
Ben je zelf geblokkeerd en ben je beheerder op de site? Dan kun je allereerst proberen om het e-mail adres in te vullen dat aan je account gekoppeld is. Je krijgt dan als het goed is een link gemaild waarmee je de blokkade kunt opheffen. Controleer ook je spam map van je mail!
Lukt dat niet, dan moet je via een ander IP adres proberen in te loggen, zoals via een smartphone met mobiel internet (je wifi verbinding heeft immers hetzelfde IP adres als je computer). Via die weg kun je daarna de blokkade van je normale IP adres verwijderen. Een laatste optie is natuurlijk vragen aan een andere beheerder om je blokkade te verwijderen.
Welk IP adres is er geblokkeerd?
Op de computer waar je de blokkade melding krijgt kun je IP adres opzoeken via https://ip.jkws.nl/ en als een andere gebruiker geblokkeerd is, kun je die link dus doorgeven, zodat ze je het geblokkeerde IP adres kunnen doorgeven.
Blokkade verwijderen via Wordfence Security
Wanneer je inlogt op je site kun je via Wordfence – Firewall – Blocking de lijst met geblokkeerde IP adressen zien met de nieuwste bovenaan:
Hier kun je vervolgens een vinkje zetten voor het IP adres dat je wilt deblokkeren en vervolgens op “UNBLOCK” klikken.
Waarom was de blokkade ontstaan?
Natuurlijk wil je ook weten, waarom een IP adres geblokkeerd is geraakt. Soms is iemand zich namelijk niet goed bewust van wat er verkeerd is gedaan en zou een blokkade dus ook zomaar weer opnieuw kunnen ontstaan, tenzij er iets van wordt geleerd.
Kijk hiervoor in bij Wordfence – Tools, waar je “live traffic” kunt zien. Daar kun je altijd tot een tijdje terug zoeken, wat er is gebeurd en dus ook de reden van de blokkade achterhalen. Het beste kun je dan eerst even filteren op het geblokkeerde IP adres: