Voor veel sites is het interessant om te weten hoeveel bezoekers op een site komen, welke pagina’s ze bekijken en hoe men op de site is terecht gekomen (via een zoekmachine, social media, andere sites, etc.). Lange tijd werd hiervoor met name Google Analytics gebruikt, maar omwille van de privacy kiezen veel mensen steeds meer voor een alternatief.
Nadelen Google Analytics
- Google verzamelt veel informatie. Dat is natuurlijk interessant voor jou als eigenaar van de website, maar nog interessanter voor Google zelf, omdat ze die data gebruiken om jouw bezoekers te leren kennen, die data te verkopen of gerichter advertenties te tonen.
- Door de AVG/GDPR mag je je bezoekers niet tracken zonder toestemming. Dit heeft direct gevolgen voor je statistieken, omdat je allemaal informatie zal missen van bezoekers die die toestemming niet hebben gegeven. Er zitten dus gaten in je statistieken en daardoor kun je ook niet de juiste conclusies trekken uit die data.
- Google Analytics verzamelt zoveel data, dat je al snel verzuipt in alle informatie. Erg gebruikersvriendelijk en overzichtelijk is dat dus ook niet echt. Veel mensen hebben de meeste informatie helemaal niet nodig.
De kracht van Koko Analytics
- Als je de gratis plugin installeert, dan kun je direct de bezoekers tellen.
- Je hebt dus geen account nodig bij een externe partij.
- De data staat lokaal in je eigen database opgeslagen, zonder dat dit enorm veel ruimte kost (zoals bij andere zelfgehoste statistieken plugins).
- Je hebt geen toestemming nodig in de vorm van bijvoorbeeld cookies, omdat er geen persoonlijke informatie van bezoekers wordt vastgelegd.
- De plugin is zo licht, dat het je site niet merkbaar vertraagt.
- De statistieken zijn rechtstreeks op je eigen WordPress Dashboard in te zien.
- De plugin is gemaakt door een Nederlander: Danny van Kooten. Hij is ook nog eens heel snel met het geven van support (als dat nodig is).
Koko Analytics Pro
Naast de gratis versie heeft Danny ook een betaalde versie gemaakt met extra uitbreidingen die voor sommige sites erg handig kunnen zijn. Natuurlijk wil hij ook graag brood op de plank, dus door de financiële steun kan hij de gratis versie ook blijven verbeteren.
De extra functies zijn o.a.:
- Via geolocatie kan ook inzichtelijk gemaakt worden uit welke landen je bezoekers komen.
- Het ontvangen van e-mail rapportages. Als je niet vaak op je site kijkt, kun je dagelijks/wekelijks/maandelijks een rapport ontvangen over het aantal bezoekers.
- Als het aantal bezoekers ineens heel snel toeneemt, dan kun je hier een notificatie van krijgen.
- Je kan allerlei acties meten, zoals het klikken op uitgaande links, ingezonden formulieren en zelfs eigen acties definiëren.
- Als je bent ingelogd op de site kun je aan de voorkant (bovenin de admin balk) zien hoe vaak die pagina bezocht is.
- In je dashboard kun je op de overzichten met pagina’s en berichten ook een kolom zien met het aantal bezoekers.
- De resultaten voor gekozen periodes kun je exporteren naar CSV voor gebruik in andere tools of rapportages.
Je kunt meer informatie over de pro versie vinden op de website: https://kokoanalytics.com/
Speciaal aanbod voor klanten
Ben je klant bij mij voor onderhoud van je website, dan kun je de Pro versie van Koko Analytics tegen een gereduceerd tarief bij mij verkrijgen, namelijk voor slechts € 1,- (excl. btw) per maand!

