Per 1 juli 2022 ga ik mijn uurtarief verhogen van € 45,- naar € 55,- excl. btw. Om huidige klanten tegemoet te komen, blijven die nog tot het eind van het jaar op het oude tarief.
Waarom deze verhoging?
Toen ik in januari 2015 (dus 7,5 jaar geleden) startte met mijn bedrijf was het een uurtarief dat ik bij mijn ervaring vond passen en wat voldoende leek te zijn om uit de kosten te komen en voldoende over te houden om van te leven. Sindsdien is er natuurlijk heel veel veranderd:
- Alles is duurder geworden, dus per saldo houd je steeds minder over.
- Mijn kennis en ervaring zijn enorm toegenomen. Waar ik toen nog erg zoekende was wat ik precies wilde gaan doen en heel veel nog moest leren, zien anderen (concullega’s) mij nu vaak als de persoon die veel weet en vragen ze mij om hen te coachen of te helpen als ze ergens niet uit komen.
- Door werkzaamheden vaker uit te voeren, kan ik dat nu veel sneller dan voorheen. Meer werk dus in minder tijd. Daarnaast heb ik een hekel aan wachten, dus als iets wat langer duurt, dan doe ik in de tussentijd even wat anders en spaar zo weer tijd uit.
- Kantoortijden daar doe ik ook niet echt aan, dus ben voor hetzelfde tarief ook ‘s avonds en in het weekend beschikbaar, wanneer dat nodig is.
- Volgens branchegenoten was mijn starttarief al te laag en zitten ze nu nog steeds veel hoger. Ik laat me echter niet leiden door de marktwerking, maar probeer het betaalbaar te houden, omdat veel van mijn klanten ook vrij klein zijn.
Wat verandert er niet?
De tarieven voor domeinen, hosting en onderhoud blijven vooralsnog gewoon gelijk. Ook daar zijn echter wel stijgingen in de kosten, maar die zijn nog gering en vang ik daarom zelf op.
En natuurlijk blijf ik er nog steeds alles aan doen om mij klanten zo goed mogelijk te helpen!
Vragen/opmerkingen?
Mocht er nog iets niet geheel duidelijk zijn, laat het me dan even weten!